mandag den 3. september 2007

Observatøren


Marte Meo
Vi har valgt at bruge Marte Meo som et redskab for dokumentation på følgende måde:
De involverede børn blev i starten af forløbet og da forløbet var slut, filmet i et ustruktureret forløb, dvs. i leg med få andre børn uden en voksen deltagelse. Ud fra disse film er der lavet en interaktionsanalyse, der tydeliggør hvilke legefærdigheder barnet har. Ved at sammenligne den første film med den sidste film, vil vi se hvilken udvikling der er sket på de måneder projektet har stået på.

Derudover har vi filmet hver enkelt barn en af de første gange de malede, samt igen en af de sidste gange de malede i forløbet. I disse film har fokus bl.a. været på: koncentration/fordybelse, motorik, samspil samt hvordan hver enkelt barn har udviklet sig i maleprocessen. Igen er filmen fra start og slut sammenlignet, for at se hvilken udvikling der er sket på disse områder.

Det er velvidende, at når vi arbejder over længere tid som dette malerprojekt, vil der ske en naturlig udvikling for hvert barn, i takt med at de bliver 10 mdr. ældre.

Konklusion
Igennem forløbet, har børnene. kunnet fordybe og udvikle sig i sit eget tempo alene med en nærværende voksen. De er blevet set, spejlet, respekteret og anerkendt for den de er, og det de kan. Dette har været med til at øge deres selvværd. Det er tydeligt, at se på de film der er optaget, at børnene nyder det tætte samvær med den voksne. Der deles meget glæde mellem barnet og den voksne. At blive spejlet og få gode ansigter er med til at højne selvværdet. Når barnet får lov til at arbejde i rolige omgivelser og i sit eget tempo, giver det en afsmittende effekt på barnet. De gode oplevelser og erfaringer bringes videre og bruges andre steder såsom i leg og andre aktiviteter.

I forløbet er børnene blevet støttet i at være eksperimenterende. Selve processen har været det vigtigste. Derved bliver det eksperimenterende til ”produktet”. Dette valg har været meget bevidst.

Faldgruber
Med bevidste valg er der også bevidste fravalg. Derfor er der ikke sat mange grænser og krav i dette forløb. Dette har medvirket til, at det enkelte barn til tider, har været fastlåst i at gratte med malingen, lege med vandet og andet.




Nogle børn har så stor en trang til at udtrykke sig i billeder og former at de bruger forhånden værende materialer som sand og trækul fra bålstedet.

Ingen kommentarer: