mandag den 3. september 2007

Indledning

Vi har gennem en årrække haft et fast samarbejde med en billedkunster. I flere perioder har hun lavet maleværksteder for børnene sammen med os. Det har været maleværksteder, der har været meget brugt og værdsat af børnene. Vi har set at arbejdet i billedværkstedet har haft betydning for børnene, selv om de har brugt det meget forskelligt.
For nogle børn har billedværkstedet haft en så gunstig virkning, at vi indimellem har sagt om børn: ”Hun/han trænger vist til en tur på maleværkstedet!”

Er klat og smat bare sjov og pjat?
Er det overhovedet muligt at dokumentere effekten af et barns deltagelse i billedværksteder over en længere periode? Vil de redskaber/ udviklingsbeskrivelser som vi benytter os af i en børnehave kunne bruges i denne sammenhæng?

I 2005 besluttede vi at gøre et forsøg. Vi ville gennem en periode på 10 måneder lave billedværksted en gang om ugen, med særligt fokus på en udvalgt gruppe på 3 børn. Billedkunstner og en pædagog stod for værkstedet, og beskrev fra gang til gang processen, dels med fotoserier og dels med skriftlige notater.
En tredje person skulle lave udviklingsbeskrivelser og videofilme ved projektstart og ved afslutningen.

Vi har efter følgende valgt at lade de voksne aktører beskrive projektforløbet.

Ingen kommentarer: